12 baris4n m4nusi4 di p4dang M4shsy4r,semoga kita tergolong dlm baris ke 12 .

Bila be3rfikir sej3nak m3neg3nai hidvp di al4m s4na h4ti ni rasa ters3nt4k dan t4kut, apa lah n4sib nk m3nimp4 diri di al4m k3kal ab4di, jang4nkan 0r4ng tak p3rnah s0lat tapi 0r4ng yg s0lat p3nuh 5 w4ktu pun ada yang m4suk n3ra’k4,

mana t4k k3cut p3rut kalau dapat tahu h4kik4t ni, kita yang biasa dan tak tinggi mana ilmu ke mana lah ar4h tuju di al4m sana k3lak…

Ada su4tu k3tika, Muaz bin Jabal r. a m3ngh4dap Rasullullah s. a. w dan bert4nya: “Wah4i Rasullullah, tol0ng hur4ikan kepad4ku meng3nai firm4n Allah saw: “Pada saat s4ngk4 k4la ditivp,

maka kamu sek4lian dat4ng berb4ris-baris” -(Surah an-Naba’:18) Mend3ngar pert4nya4n itu, bagind4 m3n4ngls hingg4 bas4h pakai4nnya.

Lalu Bagind4 m3njawab:

”Wahai Muaz, 3ngk4u telah bert4nyak4n kepada aku, perkara yang amat b3s4r, bahawa um4tku akan digiring, dikumpulk4n berb4ris2 menj4di 12 baris4n, m4sing2 dengan p3mb4waan mereka sendiri”

Inilah12 b4ris4n seperti yang disebut bagind4 Rasulullah:
BARIS PERTAMA

Diiringi d4ri kv’b0r dengan ti’dak bert4ngan dan berk4ki. Ke4daan mereka ini dijel4skan melalui satu s3ru4n dari sisi Allah Yang Maha Pengasih:

” Mereka itu adalah 0rang-0rang yang ketika hidupny4 m3nya’k3ti h4ti jir4nnya, maka ini bal4sannya, dan tempat kembali mereka adalah n3r4’k4.

BARIS KEDUA

Diiringi dari kv’b0r berb3ntuk b4’bii hut4n. Datanglah su4ra dari sisi Allah yang maha pengasih: “Mereka itu adalah 0rang yang ketika hidupny4 mering4nkan s0lat, maka inilah b4las4nnya, dan t3mpat kemb4linya adalah n3ra’k4.

BARIS KETIGA

Mereka diiringi dari kv’b0r berb3ntuk keld4i, sed4ngkan p3’rvt mereka p3nuh dengan u’l4r dan k4la j3n’gklng. “Meraka ini adalah 0rang yang engg4n memb4yar zak4t, maka inilah b4las4nnya, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4..

BARIS KEEMPAT

Diiringi dari kv’b0r dengan keadaan d4’r4h seperti air p4ncut4n kelu4r dari mu’lvt mereka. “Mereka ini adalah 0rang yang berdvs’t4 didalam ju4l beli, maka inilah bal4sanny4, dan tempat mereka adalah n3r4’ka..

BARIS KELIMA

Diiringi dari kv’b0r dengan b4u bv’suk daripada b4n’gk4ii. Ketika itu Allah s. a. w menurunkan 4ngin s3hingg4 b4u bu’svk itu mengg4nggu ket3’nter4man di Pad4ng M4hsy4r.

“Mereka ini adalah 0rang yang meny3mbunyik4n perl4kuan d3r’h4ka t4kvt dik3tahui m4nusi4, tetapi tidak pula rasa t4kut kepada Allah s. a. w, maka inilah bal4sanny4, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4.

BARIS KEENAM

Diiringi dari kv’b0r dengan ke4daan kepala mereka t3rpu’t0s dari bad4n. “Mereka adalah 0rang yang menj4di s4ksi p4’lsu, maka inilah b4las4nnya, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4.

BARIS KETUJUH

Diiringi dari kv’b0r ta’npa m3mpunyai lid4h dari mulut mereka m3ng4lir keluar n4’n4h dan d4’r4h. “Meraka itu adalah 0rang yang en’gg4n memberi kes4ksi4n di atas keb3nar4n, maka inilah b4las4nnya, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4.

BARIS KELAPAN

Diiringi dari kv’b0r dalam ke4daan terbalik dengan kep4la kebawah dan kaki ke4tas. ” Meraka adalah 0rang yang berbu4t zl’n4, maka inilah b4las4nnya, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4..

“BARIS KESEMBILAN

Diiringi dari kv’b0r dengan berw4jah hit4m g3l4p dan bermata biru , sem3ntara dalam diri mereka p3nuh dengan api g3muruh.

” Mereka itu adalah orang yang m4kan h4rta an4k y4tim dengan cara h4’r4m, maka inilah b4las4nnya, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4.

BARIS KESEPULUH

Diiringi dari kv’b0r mereka dalam ke4daan tubuh mereka p3nuh dengan so’p4k dan ku’st4. “Mereka adalah 0rang yang der’h4ka kepada 0rang tu4nya, maka inilah bal4sanny4, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4..

BARIS KESEBELAS

Diiringi dari kv’b0r mereka dengan berk3ada4n bv’t4a, gigi mereka m3ma’nj4ng seperti t4nduk l3mbu j4nt4n, bibir mereka mel3bar sampai kedada dan lid4h mereka terjulvr mem4njang sampai kep33rut, dan keluar ber4neka k0’tor4n.

“Mereka adalah 0rang yang minum 4r’4k, maka inilah bal4sanny4, dan tempat kembali mereka adalah n3ra’k4

BARIS KEDUA BELAS

Mereka diiringi dari kv’b0r dengan wajah yang bersin4r2 laks4na bulan purnama. Mereka mel4lui titi4n sir4t seperti kil4t. Maka, dat4nglah su4ra dari sisi Allah Yang Maha Pengasih mem4klumkan:

“Mereka adalah 0rang yang ber4mal sol3h dan banyak berbu4t baik. Mereka menj4uhi perbu4tan d3r’h4ka, mereka mem3lihar4 s0lat lima waktu, ketika m3nen’gg4l duni4 ke4daan hvsnul kh0tim4h.

sumber: f4ceb00k

Pihak Portal Islamik tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Oscar’s Oasis Ya.

Jemput join group ni, sama2 kita berkongsi info islamik. inshaAllah bermanfaat disana. terima kasih atas kerja sama anda semua.
Nak Join –> Klik Disini

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: