15thn kahwin, anak2 tiri tak ziar4h pun ayah mereka yg s4kit. Bila suami m3nl.ngg4I, mereka dtg tvntut h4rta

Saya k4hwin dengan lelaki tva yang ada banyak p3ny4kit. Bila saya pind4h rumah suami, anak – anak tiri tak pu4s h4ti. Ayah mereka s4kit sampai k3na str0k3, l4ngsung mereka tak j3nguk.

Sehinggalah suami m3nl.ngg4I duni4, anak2 ber3but nak rumah yang saya duduk. Tapi tak s4ngka arw4h suami dah tuk4rkan nama rumah..

Saya k4hwin dengan Pak Su ketika berusia 40 tahun. Awalnya dia m3n0lak tetapi ibunya mahu melihat dia berk4hwin supaya ada 0rang menj4ganya.

Saya tol4k, sebab umur Pak Su sudah 52 tahun, nanti siapa yang kena j4ga siapa? Mengikut ak4l fikiran saya, t3ntu Pak Su m4tl dulu, jadi macam mana dia nak j4ga saya, isterinya.

Tetapi kerana ibu, saya terp4ks4 p4tuh. Yelah, saya anak d4ra tva, tak ada pas4ngan nak kena had4p kata orang2 lagi. Saya 4kur.

P3rkahwin4n kami ag4k lain sikit seb4b bukan anak2 yang c4rikan, tetapi Pak Su yang buat pilih4n nak jadikan saya isterinya. Kerana itu anak2 Pak Su tak r3stu perk4hwin4n ayahnya.

Al4san mereka Pak Su masih bekerja, masih ku4t dan boleh jaga diri sendiri.

Kalau k4hwin juga berm4kna Pak Su tak sayangkan emak mereka. Tapi kata Pak Su, dia hanya fikirkan k3sihat4nnya. Memang dia masih bekerja, tetapi yang s4kit dia, jadi dia tahu tahap kemampuannya. Lagi pun gr4f diab3tes Pak Su mem4ng tinggi.

Anak2 mungkin tak nampak lagipun mereka tak duduk sekali dengan Pak Su. K3mar4han anak2 Pak Su bertambah bila saya pind4h ke rumah ayah mereka.

H4bis mereka ambil pinggan mangkuk, pakaian dan segala bar4ng kesay4ngan emaknya.

Saya tak t3gah, dan Pak Su m3nggal4kkan. Kata Pak Su, tingg4lkan rumah kos0ng pun tak jadi hal. Sayalah yang urus makan minum suami, jadual makan ubat dan t3mu janji Pak Su dengan dokt0r saya ikut dan p4stikan dia pergi.

Yang saya k3salkan, anak2 Pak Su nak datang sebulan sekali pun pay4h. Pernah saya aj4k Pak Su pind4h duduk rumah saya s3bab saya tak nak anak2 paksu t3rus mar4h dan b0lk0t tak nak datang t3ngok ayah mereka.

Tapi Pak Su tol4k seb4b dia tak daya naik flat tingkat 3 yang saya beli. Jadi terp4ksal4h saya sabar dengan ker3nah anak2 tiri yang b3ncikan saya. Setelah 15 tahun berkahwin,

saya tak tahu seb3narnya dalam diam Pak Su pind4hkan nama rumah yang kami duduk kepada saya, s3bab tak mahu saya b3rg4duh dengan anak – anaknya bila dia ti4da nanti.

Mungkin dia dah boleh fikir nasib saya pada masa akan datang sekiranya dia m3nl.ngg4I duni4. Kata Pak Su, ketika dia s4kit anak – anak l4ngsung tak ambil tahu. Us4hkan nak datang menj3nguk, bertanya khabar pun jar4ng.

Saya ing4tkan, mungkin kerana saya ada. Tetapi kata Pak Su, sem4sa arw4h isterinya ada dulu pun anak – anaknya jar4ng bertanya kh4bar. Pandai – pandai Pak Su lah menjaga isterinya ketika s4kit.

Seb4b itu Pak Su nek4d juga nak cari isteri setelah isterinya m3nl.ngg4I kerana dia tahu dia tak boleh berg4ntung har4p dengan anak – anaknya. Sekarang barulah saya faham.

Seperti yang dir4malkan, selepas Pak Su m3nl.ngg4I, isu rumah pun berb4ngkit antara anak – anak tiri. Mereka h4ngin bila dapat tahu rumah jadi milik saya. Sudah tuk4r nama.

Tetapi Pak Su t3tap berlaku adil dengan anak – anaknya, mereka semua mendapat tan4h yang lain, tetapi bias4lah anak – anak tiri tet4p tak pu4s h4ti.

Mereka tak nak satu sen pun h4rta Pak Su j4tuh dekat tangan saya, ibu tiri. Sedangkan 15 tahun saya berk0rb4n menjaga suami sebaik mungkin, saya isterinya.

P3ristiwa itu memang buat saya s4kit h4ti. Semasa ayah mereka s4kit str0k, terl4ntar di h0spit4I dan di rumah, tak ada siapa datang nak t0l0ng gilir jaga.

Mereka lep4skan kepada saya, k0non itu tug4s isteri. Tetapi Pak Su faham peng0rb4nan saya, sebab itu 4rw4h beri rumah kepada saya. Pak Su tahu saya yang bers3ngk4ng mata jaga b3liau ketika s4kit terl4ntar dan selepas dib3dah.

Beberapa tahun berlalu selepas menjadi j4nda k3m4ti4n suami, sepatutnya saya lega, tetapi pula datang c4bar4n baru. Ada beberapa 0rang datang mel4mar saya, ada melalui anak mereka dan ada melalui 0rang t3ngah.

Biasanya 0rang masjid. Mereka mel4mar saya dengan tuju4n yang sama, untuk jaga ayah mereka yang sudah berusia lebih 70 tahun. Saya tertawa. Apakah saya ini tuk4ng jaga or4ng s4kit? Kali ini syar4t mereka lebih teruk.

Pertama, c4lon isteri mesti ada rumah sendiri, tidak ada anak, kalau pun ada anak tidak duduk serumah seb4b ayah mereka akan datang tinggal di rumah saya. Saya tanya balik, meng4pa saya tak boleh duduk rumah ayah mereka?

Kata mereka, rumah ayah sudah jadi milik mereka. Syar4t itu buat saya ket4wa bes4r. Cukuplah sekali saya dipergun4kan. Mereka tak mahu ibu tiri duduk rumah ayah seb4b t4kut hart4 milik 4rw4h ibunya di4mbil ibu tiri.

Belum k4hwin lagi dah let4k syar4t tak ubah macam saya hanya or4ng g4ji bukan ibu tiri kepada mereka. Pada pandangan saya, kalau mereka sayangkan ayah, carilah or4ng yang lay4k seperti petug4s jurupulih angg0ta atau seump4manya.

Sekarang banyak perkhidm4tan seperti itu untuk warg4 em4s. Kalau perIukan tuk4ng mas4k dan b3rsihkan rumah, cari saja pemb4ntu rumah. Tak perlu k4hwinkan ayah, kalau h4ti mereka sendiri pun tak redh4 nak terima ibu tiri baru.

Tetapi mereka engg4n seb4b tak mahu keluar dvit nak bay4r syarik4t perkhidm4tan tersebut dan gajik4n pemb4ntu rumah. Mereka mahu se0rang isteri untuk ayah mereka seb4b semua boleh dapat percuma. Isteri boleh jaga, raw4t dan masak untuk ayah.

Dengan itu mereka boleh selam4tkan hart4 bend4 p3ningg4lan 4rw4h ibu. Hahaha. Memang pint4r. Saya pernah tanya or4ng yang carik4n cal0n isteri untuk dud4 tersebut, mengapa dud4 itu mesti pindah duduk rumah bak4l isteri?

Terus terang dia beritahu bahawa rumah ayahnya sudah dituk4r nama anaknya, begitu juga hart4 lain. Nampak gaya anak – anak cuma hend4k hart4,

bukannya jaga ayah mereka. Saya juga nak nasih4tkan wanita yang berusia lebih 50-an tahun jika dil4mar dud4 berusia hampir 7 siri, berh4ti – hatil4h.

Jang4n jadi macam saya, jang4n meny3sal kemudi4n hari, seb4b kita sepatutnya jadi isteri. MaI4ngnya nasib pemb4ntu rumah lebih baik daripada kita.

Lebih baik tak pay4h k4hwin kalau hanya meny4kitk4n h4ti. Dihujung usi4 baiklah kita bah4gia walaupun tanp4 pas4ngan.

sumber: Bernama

Pihak Portal Islamik tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Oscar’s Oasis Ya.

Jemput join group ni, sama2 kita berkongsi info islamik. inshaAllah bermanfaat disana. terima kasih atas kerja sama anda semua.
Nak Join –> Klik Disini

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: