9 P3nyakit K3jam yang Anak Isteri boleh Kena Kalau ada Suami Perok0k!

1: KANS3R PARU-PARU
Kan’s3r paru-paru menjadi penyebab utama k3matlan di seluruh dunia dengan catatan 3 juta k3matlan setahun dan asap r0k0k adalah penyumbang utama.

Menurut Pengarah Perubatan, Pusat Pakar Antarabangsa Beacon Sdn. Bhd., Datuk Dr. Mohamed Ibrahim A. Wahid, jika selama ini kans3r paru-paru dikaitkan dengan individu yang mer0k0k,

tetapi hari ini per0k0k sahaja bukan lagi satu-satunya punca utama peny4kit ini malah semua orang berisik0 tinggi untuk menghidapnya.

Perangkaan global menunjukkan bahawa antara 10% – 15% p3sakit kans3r paru-paru tidak pernah mer0k0k. Malah, peny4kit ini berpunca daripada menyedvt asap r0k0k secara pasif sebagai penyebab utama k4nser paru-paru pada zaman kini.

Nak tahu, peratus orang yang tidak pernah mer0kok adalah lebih tinggi dalam kalangan p3sakit kans3r paru-paru di Asia, lebih-lebih lagi di kalangan wanita! Di Malaysia.

kira-kira 60% wanita yang menghidap kans3r paru-paru merupakan individu yang tidak pernah mer0k0k.

2: S4KIT JANTvNG

Per0k0k pasif berpotensi 25% lebih tinggi untuk mendapat peny4kit jantvng. Bernaf4s dalam udara yang dipenuhi asap rok0k berb’ahaya terhadap paru-paru anda. Kesan asap rok0k adalah faktor utama s4kit jantvng.

Proses pertama, pembekuan d4rah. Kedua, pemendapan l3mak di dinding saluran d4rah. Ketiga, mengurangkan bekalan oksig3n ke jantvng.

Jantvng mengepam d4rah untuk membekalkan oksig3n dan zat makanan ke seluruh badan melalui sitem peredaran d4rah. S4kit jantung berlaku apabila,

salur d4rah jantvng menjadi sempit. ini berlaku kerana dinding sebelah dalam saluran d4rah diselaputi l3mak terutamanya kolester0l.

Jika saluran d4rah menjadi sempit, maka ada bahagian jantvng yang tidak mendapat bekalan d4rah dan oksig3n yang mencukupi. Ini akan mengakibatkan berlakunya s4kit dada.

Jika saluran d4rah tertutup sepenuhnya sebahagian dari jantvng anda akan r0sak mengakibatkan s4kit dada yang teramat sangat. Keadaan ini dikenali sebagai s4kit jantvng.

Asap rok0k bertanggungjawab bagi k3m4tian pes4kit jantvng hampir 34,000 di Amerika Syarikat setiap tahun, iaitu lebih daripada 20 kali jumlah orang yang kehilangan ny4wa mereka yang tengg3lam dalam kapal Titanic.

3: SINDR0M K3M4TIAN BAYI MENG3JUT (SIDS)

Asap r0kok meningkatkan risiko SIDS, k3m4tian bayi yang tidak dapat dijelaskan dan tidak dijangka. Ia adalah punca utama k3m4tian,

di kalangan bayi yang sihat di bawah umur satu tahun. Adalah dianggarkan bahawa satu perempat daripada semua k3m4tian SIDS adalah berpunca daripada asap rok0k.

4: STR0K
Strok adalah punca k3m4tian ketiga terbesar di Malaysia. Sesiapa sahaja boleh mengalami str0k, termasuk kanak-kanak. Namun, kebanyakan k3s menimpa orang dewasa.

Str0k adalah s3rangan 0tak dan terjadi apabila bekalan d4rah ke 0tak terganggu. Untuk berfungsi, 0tak memerlukan bekalan d4rah berterusan yang membawa 0ksig3n dan nutrien yang amat penting.

Apabila saluran d4rah di dalam 0tak anda pec4h ataupun tersumbat, bekalan d4rah akan terhenti dan sel-sel 0tak akan kekurangan 0ksigen dan nutrien.

Bahagian 0tak itu mula m4ti. Anda mengalami str0k. Dengan pantas, dengan senyap. Ker0sakan 0tak menjejaskan deria-deria anda, pertuturan dan pemahaman bahasa. Sebelah tubuh mungkin lumpvh, sikap, corak pemikiran dan ingatan terubah.

Terdedah kepada asap r0-kok dianggar meningkatkan risik0 kem4tian dan hilang upaya akibat str0k sebanyak 20 hingga 30 peratus.

5: S3RANGAN ASMA

S3rang4n jantvng ke serangan asma lagi serius? Ramai orang pilih s3rang4n jantvng lebih serius. Pendapat anda memang tepat, tetapi anda mungkin silap. Jika biarkan penghid4p asma tanpa rawatan sebenarnya boleh mengundang m4vt.

Menurut pakar perubatan, asma adalah satu peny4kit saluran pernafasan kr0nik yang mengakibatkan penghidapnya sempvt selain mengalami rasa ‘k3tat’ di dada, nafas berbunyi,

s3sak naf4s, batvk dan l3lah. Ciri utama peny4kit ini ialah pencerutan saluran udara dalam paru-paru yang berpunca daripada inflamasi dan menyebabkan pes4kit sukar bernaf4s.

Batvk yang berterusan tanpa d3mam, terutamanya pada waktu malam dan awal pagi adalah tanda kuat asma. Antara punca yang menyebabkan s3rangan asma termasuklah asap r0kok.

Asma adalah peny4kit yang serius yang boleh meng4ncam ny4wa, dan menjadi lebih t3ruk daripada pendedahan kepada asap r0k0k. Lebih daripada 24 juta rakyat Amerika yang hidup dengan asma dan masalah pernaf4san.

6: P3NY4KIT DALAM TELINGA TENGAH KANAK-KANAK

Peny4kit telinga tengah merupakan masalah biasa bagi kanak-kanak yang turut terbukti ada kaitan dengan pendedahan terhadap asap rok0k. Risik0 kanak-kanak yang tinggal sebumbung dengan ibu bapa perok0k,

adalah mereka terdedah kepada jangkitan telinga dan saluran pernaf4san, seperti telinga b3rnan4h dan inflamasi pada telinga t3ngah.

Asap rok0k telah menyebabkan 790,000 anak-anak ke doktor setiap tahun bagi mereka j4ngkitan telinga tengah sengsara di Amerika Syarikat.

7: J4NGKIT4N RESPIRATORI DI KALANGAN BAYI DAN KANAK-KANAK

Pneumonia adalah masalah j4ngkitan paru-paru yang sangat biasa di kalangan kanak-kanak Malaysia. J4ngkitan paru-paru kerap dialami oleh kanak-kanak berusia di bawah 5 tahun.

Kira-kira 60% punca utama kebanyakan kanak-kanak dimasukkan ke wad di Malaysia.

Pada awalnya kanak-kanak akan mengalami keradangan paru-paru (bronkitis) sebelum bertukar menjadi lebih kr0nik iaitu pneumonia. Pneumonia mungkin sukar,

dikesan pada kanak-kanak yang aktif, tetapi secara umum boleh dikesan menerusi perubahan sifat kanak-kanak iaitu merag4m, tidak mahu minum susu dan tidak aktif.

8: KELAHIRAN BAYI YANG KURANG BERAT BADAN

Asap rok0k boleh memberi kesan kepada seseorang sejurus sebelum mereka menarik n4fas pertama. Ibu-ibu yang terdedah kepada asap r0kok mempunyai risik0 yang lebih besar untuk kelahiran bayi yang kurang berat badan.

Si kecil dilahirkan terlalu kecil mungkin mempunyai komplikasi kesihatan seperti kec4c4tan kelahiran dan j4ngkitan.

9: PERKEMBANGAN PARU-PARU PADA KANAK-KANAK

Paru-paru anda mula berkembang ketika di dalam rahim ibu, dan terus berkembang pada zaman kanak-kanak. Pendedahan kepada asap rok0k menghalang mereka membesar dengan sempurna.

Kesiannya orang lain jadi m4ngsa!

Boleh pilih nak utamakan kesihatan anak isteri dan keluarga, atau nak biarkan rok0k dan asapnya meragut kesihatan kita dan keluarga tersayang?

Rok0k boleh menyebabkan 9 peny4kit k3jam ni tau. Bukan setakat kat p3rok0k, tapi kat orang yang kena asap rok0k sekali. Kira kalau suami merok0k, ada chance lah isteri dan anak tu kena kans3r dan pny4kit kr0nik lain.

Bertindak sekarang sebelum keluarga kita terpaksa berhadapan dengan risik0 k4nser secara tiba-tiba.

DAH BACA JANGAN LUPA LIKE DAN SHARE OK . TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA ARTIKEL KAMI .

KEHIDUPAN DI ALAM BARZAKH SELEPAS KEMATIAN MANUSIA. SEMUA ORANG ISLAM WAJIB BACA

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari ki4mat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Sesiapa pun tidak dapat menduga bilakah saat kematian mereka akan tiba. Sebab itu ramai yang masih leka dan tiada persediaan ‘menanti’ saat kem4tian mereka.

Allah berfirman yang bermaksud: “Setiap yang hidup akan merasai m4ti, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu akan kembali.” (Surah al-Anbiya’ ayat 35)

Apabila may4t dikebumikan dikvbur, maka dia akan tinggal keseorangan melainkan yang akan menemaninya adalah amalannya ketika di dunia. Jika banyak amal solehnya maka dia akan merasa gembira dan berbahagia,

tetapi jika dia membawa amalan dosa dan maksiat dan tidak sempat bertaubat kepada Allah SWT maka dia akan berdukacita , sedih dan merasai amat takut untuk berhadapan dengan malaikat Munkar dan Nakir.

Malaikat yang menanyakan persoalan di amal barzakh adalah Malaikat Munkar Dan Nakir. Malaikat Munkar dan Nakir bertugas menanyai m4yat dalam alam kvbur tentang siapa Tuhannya, apa agamanya dan siapa nabinya.

Sedangkan dalam suatu hadis riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah menjelaskan bahwa al-Qaulu as-Tsabit dalam QS Ibrahim: 27 adalah jawaban orang Islam terhadap pertanyaan Malaikat di dalam alam kubvr.

Firman Allah SWT maksudnya : “Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh (al-Qaulu as-Tsabit) (dalam kehidupan )

di dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim, dan Allah berbuat apa yang Dia kehendaki” (Surah Ibrahim ayat 27)

Asbabun Nuzaul ayat 27 :

Al-Barra’ r.a menyatakan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan tentang azab kvbur dan keadaan yang terjadi di alam kubvr. (Hadis sahih riwayat Nasai)

Firman Allah dalam Surah al-Mukminun 23 ayat 99-100 maksudnya : “Sehingga apabila tiba m4ut kepada salah seorang di kalangan mereka, berkatalah ia: Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia).

Supaya aku dapat mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Bahkan sesungguhnya ia hanya perkataan yang dia ucapkan, sedang di hadapan mereka ada barzakh hingga hari mereka dibangkitkan semula.”

Firman Allah dalam Surah al-Ghafir 40 ayat 46 maksudnya : “Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang, dan pada hari berlakunya ki4mat

(diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api ner4ka yang sedahsyat-dahsyatnya!”

Apakah yang dimaksudkan dengan “Mereka didedahkan kepada apl ner4ka pada waktu pagi dan petang”? Ia bermaksud azab sebelum hari kiam4t. Ini kerana ayat selepas itu menyebut, yang maksudnya: “dan pada hari berlakunya ki4mat (diperintahkan kepada malaikat):

Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa apl ner4ka yang sedahsyat-dahsyatnya!”. Jelas sekali azab yang pertama ialah azab sebelum ki4mat yang dibentangkan kepada mereka pada waktu pagi dan petang.

Sahabat yang dimuliakan,

Berbagai keadaan m4yat apabila dikebumikan dan mereka memasuki alam barzakh.

May4t yang mukanya berpaling dari arah kiblat.

Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam ner4ka selama-lamanya.

M4yat yang mukanya berbentuk b4bi.

Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak,

bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum ar4k, berjvdi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa apl ner4ka amat pedih.

May4t yang kepala menjadi batu yang hitam legam.
Itulah m4yat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

M4yat yang perutnya buncit dan meletup.

Itulah may4t yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri… harta yang har4m. Merompak… harta haram. Melesapkan duit kawan… harta yang haram.

M4yat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya.
Itulah may4t yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.

M4yat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. “Itulah mayat orang yang suka makan riba’.

Mayat yang wajahnya tersenyum. “Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

Peristiwa di alam kvbur atau di alam barzakh bermula apabila seseorang itu telah m4ti dan kemudiannya dimasukkan ke dalam kubvr. Di alam kvbur itulah seseorang itu dikatakan berada di alam barzakh.

Barzakh ialah dinding pemisah di antara dua alam yang akan dialami oleh setiap manusia iaitu di antara alam dunia dengan alam akhirat. Setelah seseorang itu m4ti, dia akan kembali ke alam akhirat tetapi sebelum menempuh alam akhirat,

dia akan berada di alam barzakh terlebih dahulu. Alam akhirat yang sebenarnya ialah alam Mahsyar iaitu setelah berlaku ki4mat yang seterusnya manusia akan menuju ke syurga atau ke neraka.

Jadi, alam barzakh ialah tempat seseorang itu akan menunggu setelah dia m4ti sebelum dia dibangkitkan semula oleh Allah SWT di hari kiam4t nanti.

Apabila seseorang itu m4ti, dia akan ditanamkan. Ada setengah-setengahnya dib4kar, namun hakikamya adalah ditanam juga dan tetap menuju ke alam barzakh juga. Bagi umat Islam, setiap yang telah m4ti adalah ditanam. Begitu juga sebahagian dari orang-orang k4fir.

Mereka yang menghantarkan seseorang yang telah m4ti itu ke kubvr akan pulang, tidak kira sama ada dia suaminya atau anaknya atau isterinya atau siapa saja.

Tidak ada siapa yang mahu menunggu lama-lama di atas kvbur tadi. Maka akan tinggallah seseorang yang telah m4ti itu tadi berseorang diri di dalam kubvr yang sempit lagi gelap gulita itu.

Menurut satu riwayat hadis Rasulullah SAW, kibaran pakaian orang-orang yang hidup di atas kvbur ketika meninggalkan kubvr si m4ti setelah upacara pengkebumian selesai, dapat didengar oleh m4yat yang terkujur di dalam tanah itu.

Dan setelah beberapa langkah mereka meningg4lkan may4t orang yang telah dikebumikan tadi, Allah SWT meniupkan semula roh si m4ti tadi ke dalam jasadnya. Ketika itu, m4yat tadi pun terkejut dan bingkas bangun.

Ada satu riwayat dari Syeikh Ibnu Hajar Haitami, roh yang dikembalikan oleh Allah SWT kepada m4yat itu hanya kepada sebahagian badannya saja iaitu dari punggung ke atas.

Kemudian, setelah roh ditiupkan semula oleh Allah SWT kepada si may4t, dia pun hidup semula. Ketika itu datanglah dua orang malaikat yang bernama Mungkar dan Nakir untuk menyoal si m4yat tadi.

Adapun Mungkar dan Nakir ini akan hadir kepada setiap yang mati sama ada dia mukmin atau kafir, sama ada mukmin yang ahli syurga atau pun muslim yang derhaka, yang munafik, yang musyrik dan sebagainya.

Dan Mungkar dan Nakir ini ialah dua orang malaikat yang tidak siapa pun pernah melihat rupanya. Dengan sebab itu, tidak siapa pun kenal dan tahu akan kedua malaikat ini. Sebab itulah mereka berdua dinamakan Mungkar dan Nakir.

Walau bagaimana pun keadaan kedua orang malaikat ini dapat digambarkan juga oleh ulama-ulama yang jiwa mereka suci dan bersih yang mana mereka itu sentiasa dalam pimpinan Allah SWT.

Walau pun kedua malaikat malaikat Mungkar dan Nakir tidak pernah dilihat oleh sesiapa pun, tidak seperti malaikat- malaikat lain umpamanya Jibril dan Mikail yang mana kedua mereka itu pernah dilihat oleh Rasulullah malah Jibril,

adalah yang selalu bertemu dengan Rasulullah sama ada dalam rupanya yang asal mahupun dalam rupa menyamar, namun ada riwayat-riwayat hadis yang menggambarkan keadaan Mungkar dan Nakir itu.

Di dalam satu riwayat hadis menceritakan bahawa muka Mungkar dan Nakir ini adalah amat hitam dan legam lagi kebiru-biruan. Mukanya itu adalah terlalu besar dan lebar. Selain dari itu, jasadnya juga adalah hitam legam serta kebiru-biruan.

Mata Mungkar dan Nangkir ini adalah merah menyala seperti sebiji periuk tembaga. Di dalam satu riwayat lain, mata Mungkar dan Nakir itu dikatakan,

seperti kilat yang menyambar, bersinar-sinar lagi tajam. Begitu juga keadaan matanya hinggakan tidak ada siapa pun yang boleh menatap matanya itu.

Suara kedua malaikat itu adalah seperti guruh halilintar yang membelah langit malah lebih dahsyat dari itu lagi. Kemudian, apabila malaikat ini bersuara ketika menyoal si m4ti dari golongan orang-orang yang muslim tetapi derhaka kepada Allah seperti orang,

yang mengaku muslim tetapi tidak sembahyang, tidak puasa, tidak bersedekah, tidak naik haji bila cukup syarat, tidak mahu menunaikan perintah-perintah Tuhan malah melakukan larangan-larangan Tuhan seperti minum ar4k, main jvdi, bergaul bebas,

b3rzina, mendedah aurat dan lain-lainnya dan juga bersuara kepada orang-orang munafik, orang k4fir serta orang-orang musyrik, keluar dari mulut kedua malaikat itu suatu 4pi yang menyambar dan membakar may4t-m4yat tadi.

Cuba kita bayangkan keadaan m4yat yang keseorangan diri di dalam alam kubvr atau alam barzakh tadi, tiada teman dan taulan, tiada sanak saudara, tiada pangkat dan darjat dan sebagainya.

Semua itu sudah tinggal di dvnia dan yang akan mengiring m4yat ke dalam kubvr hanyalah amal soleh . amal ibadah dan bacaan al-Quran yang akan menjadi pembela di dalam segala perbicaraan. Kalau ada amal soleh,

maka akan terselamatlah kita di dalam persoalan-persoalan kedua malaikat tadi tetapi kalaulah amal tholeh saja yang mengiring atau amal jahat, maka akan musnahlah si m4yat.

Dalam keadaan demikian terpekik terlolonglah si mayat seorang diri, tidak ada siapa yang tahu dan tidak ada siapa yang mendengarnya.

Dalam kita membayangkan keadaan m4yat di dalam kvbur tadi, janganlah kita bayangkan keadaan seperti lubang kubur yang kita korek pada ketika hendak menanamkan may4t. Alam barzakh atau alam kubvr,

bukanlah seperti liang lahad yang kita korek untuk kita tanamkan si may4t. Ia adalah satu alam yang lain, yang terpisah dari alam nyata ini. Lubang kvbur yang kita korek tadi hanya tempat kita hendak menyimpan may4t. Ia masih di alam nyata iaitu di muka bumi.

Pendek kata, kalau kita korek semula lubang kubvr tadi, kita tetap dapat melihat m4yat yang kita tanamkan, terbujvr baring dengan dibaham oleh ulat-ulat dan cacing hingga seluruh tulang dan daging reput menjadi tanah. Oleh yang demikian,

bukan itu yang sebenarnya berlaku kepada si m4yat di alam kubvr. Yang sebenarnya berlaku ialah, mereka sudah berpindah ke alam barzakh sambil menunggu hari Pembicaraan di padang Yaumal Mahsyar nanti. Jadi,

di alam barzakh tempat setiap orang yang sudah m4ti itu menunggu itulah, mereka masing-masing akan bertemu dengan malaikat Mungkar dan Nakir yang keadaan mereka berdua itu seperti yang digambarkan di atas tadi. Seterusnya,

di tangan mereka terdapat pemukul daripada besi atau cemeti besi yang mana pemukul mereka itu kalau digunakan untuk memukul bukit-bukit dan gunung di dunia ini,

akan hancur luluh semuanya. Kalaulah gunung-ganang dan bukit bukau yang begitu kuat boleh hancur berderai, bayangkanlah pemukul yang sama itu digunakan kepada jasad si m4ti yang lemah longlai itu.

Apakah daya upaya si m4yat tadi untuk mempertahankan dirinya. Tidak ada daya upaya. Cemeti besi yang begitu dahsyat yang menurut satu riwayat lain,

kalau berhimpun seluruh umat yang melontar Jumrah di Mina sekali pun cemeti itu tidak terdaya untuk dipikul, tetap akan menghempap ke jasad si may4t yang lemah dan kerdil tadi.

Sahabat yang dihormati,

Pada satu hari, Rasulullah SAW masuk ke tempat sembahyang (musolla) dan baginda melihat beberapa orang sedang bergelak ketawa atau berbual kosong. Lalu baginda bersabda yang bermaksud :

“Kalau kamu semua memperbanyakkan mengingati perkara yang melenyapkan segala kelazatan hidup, nescaya kamu akan menjadi sibuk (tekun beribadat) sepertimana aku melihat kem4tian.”

“Oleh itu perbanyakkanlah mengingati mati kerana tidak berlalu satu hari melainkan kubvr akan berkata, ‘aku rumah kesepian, aku rumah keseorangan, aku rumah tanah dan aku rumah ulat dan cacing.”

“Apabila dikebumikan hamba yang beriman, maka kvbur berkata kepadanya, ‘marhaban wa ahlan’ (ucapan selamat datang), kamu adalah orang,

yang aku kasihi di kalangan mereka yang berjalan di atas belakangku, dan apabila aku menerimamu hari ini, lihatlah apa aku akan lakukan kepada kamu.”

Sambung Nabi saw lagi ;

“Maka kubvr pun menjadi luas sejauh pandangan matanya dan dibukakan juga kepadanya pintu yang menghadap ke syurga..”

“Dan apabila dikebumikan hamba yang berdosa dan kafir, maka kubur berkata kepadanya, ‘la marhaban wa la ahlan’ (yakni tidak diundang dan tidak diterima kehadirannya).’

Engkaulah antara mereka yang paling aku benci yang berjalan di atas belakangku selama ini. Dan apabila aku menerima kamu hari ini, kamu akan saksikan apa yang bakal aku lakukan terhadapmu.”

Sabda Nabi SAW yang maksudnya, “Maka kubur pun sedikit demi sedikit mula menghimpit tubuhnya hingga bertemu rapatlah segala tulang belulangnya.”

Rasulullah SAW mengepal jari-jarinya lalu menyambung, ” Dihantarkan kepadanya tujuh puluh ular besar lagi berbisa, jika seekor daripadanya menyemburkan bisanya ke atas muka bumi ini,

nescaya tidak akan tumbuh sesuatu apa pun. Selama mana baki dunia ini, maka selama itulah dia akan dibelit dan dipagut ular-ular itu hinggalah tiba hari perhitungan (Yaumul Hisab).”

Nabi SAW bersabda lagi maksudnya : “Kubvr itu samaada sebuah taman syurga ataupun sebuah lubuk api ner4ka.”

Sahabat yang dikasihi,

Orang mukmin yang soleh, yang taat kepada perintah Allah dan Rasul yang mengatur setiap aspek kehidupannya mengikut Al-Quran dan Sunnah dari aspek yang,

sekecil-kecilnya hinggalah ke aspek yang sebesar-besamya, mereka-mereka ini dapat menjawab dengan mudah setiap soalan yang ditanya oleh Mungkar dan Nakir.

Apabila semua soalan itu telah dijawab, maka malaikat Mungkar dan Nakir pun mempersilakan m4yat tadi berehat di satu kawasan yang sangat luas. Kemudian malaikat pun berkata, “Tidurlah kamu di sini sebagai tidur pengantin”.

Yang dimaksudkan ialah tidur yang penuh dengan keindahan dan keseronokan yang dinikmati di alam barzakh bagi orang mukmin soleh adalah lebih dari keindahan malam pengantin.

Nikmat-nikmat kehidupan di dalam syurga Allah hantarkan melalui malaikat-malaikat untuk mereka.

sumber : http://infortauladan.com via Portal Islamik