Ajaklah Suami Anda Baca Doa ini Apabila Anda Terjaga Waktu Malam, InsyaAllah Akan Dimakbulkan

Apabila anda sedang tidur waktu malam, dan tiba-tiba anda terjaga maka sebenarnya Allah memberikan peluang kepada anda untuk membuat kebaikan dengan berdoa kepadaNya.

Namun, sayangnya ramai orang yang akan terus tidur kembali tanpa membaca doa dan zikir terlebih dahulu. Pada waktu ini sebenarnya kita boleh manfaatkan untuk memohon kepada Allah SWT sesuatu hajat yang kita inginkan. Kita boleh minta apa saja pada Allah, dengan ikhlas dan sesungguhnya memohon, In Sha Allah pasti akan dikabulkan.

Apakah doa dan zikir yang dimaksud? Sebagaiman dilansir melalui halaman siakapkeli yakni, pada malam hari ketika tengah tidur, lalu tiba-tiba terjaga dari tidur di tengah malam. Sebenarnya pada saat itu ada zikir dan doa khusus yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w untuk kita baca.

Bahkan Rasulullah s.a.w menjelaskan bahwa ketika seseorang terjaga dari tidur pada malam hari jika ia berdoa maka akan dikabulkan doanya dan jika bangun kemudian shalat maka salatnya akan diterima oleh Allah taala.

Ini dijelaskan dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari berikut. Dari Ubadah bin Shamit Radhiallahu’anhu, dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam beliau bersabda: “Barangsiapa yang terjaga di malam hari, kemudian dia membaca:

لا إله إلا الله, وحده لا شريك له, له الملك وله الحمد, وهو على كل شيء قدير, الحمد لله, وسبحان الله, ولا إله إلا الله, والله أكبر, ولا حول ولا قوة إلا بالله

Laa ilaaha illallaah, wahdahu laa syariikalah, lahul mulku wa lahul hamd, wa huwa ‘alaa kulli syai-in qodiir, Alhamdulillaah, wa Subhaanallaah, wa laa ilaaha illallaah, wallaahu akbar, wa laa haula wa laa quwwata illaa billaah.

Demikianlah zikir dan doa yang boleh kita amalkan apabila kita terjaga dimalam hari. Setelah membaca zikir tersebut mohon hajat kepada Allah swt, InsyaAllah akan dimakbulkan.

Sumber: bangka.tribunnews.com

Mohon Subscribe Channel Nasihat Ustaz, Semoga Ada Amalan Kita Untuk Hari Ini, Jom Buat Saham Untuk Akhirat