Allahhuakhabr Bapa terp4ksa usung j3na.zah anak merata tempat untuk cari tanah m3nge.bumik4nnya kerana tidak dibnarkan di kebu.mik4n di kg .

Se0rang individu yang dikenali sebagai Abam Botak berk0ngsikan kisah yang menyayat h4ti mengenai se0rang bapa yang menghad4pi masal4h mencari tempat atau tan4h untuk meng3.bumikan anaknya.

Penduduk kampung di kampung yang mereka duduki sekarang tidak memben4rkan anaknya dik3bumikan di situ kerana si bapa bukan war.gan3gara dan tiada d0kum3n yang s4h.

Bapa saya berb4ngsa Kadazan murut muslim, ibu saya pula berb4ngsa Sungai. Dalam dar4h saya mengalir dar4h anak jati Sabah.

Saya cintakan keamanan negara saya, saya cintakan nilai persaudaraan, saya cintakan nilai ke4dilan, saya cintakan seluruh manusi4 dan juga m4khluk tuhan.

Sebab itu, saya akan cepat terk3san bilamana terdapat perkara yang tidak patut berlaku di depan mata saya.

Sebenarnya pagi tadi terdapat 1 jen4.zah b4yi yang baru l4hir telah m3nl.ngg4l duni4. Pu4s bapanya mencari tanah dan imam untuk kubvr dan uruskan j3na.zah anaknya. Namun oleh kerana mereka tidak memiliki d0kum3n dan sumber kew4ngan yang mencukupi.

B4yi tersebut din4fikan untuk ditanam di tanah perkuburan dalam kawasan kampung yang mereka duduki sekarang. Bahkan untuk urus jen4zah bayi tersebut pun tidak dapat dibuat dikampung yang mereka duduki sekarang.

Namun Alhamdulillah, akhirnya b4yi tersebut dapat di tanam juga di (TPI) Sim-sim, Sandakan. Terima kasih kepada penjaga (TPI) kerana mengizink4n jen4.zah b4yi ini di tanam di sana.

Ini bukti dalam hati kamu masih ada nilai kem4nusiaan. Saya pulangkan pada rakan-rakan untuk menilainya. Izinkan saya berbeza pendapat.

Sumber: Abam Botak.

Pihak Portal Islamik tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Oscar’s Oasis Ya.

Jemput join group ni, sama2 kita berkongsi info islamik. inshaAllah bermanfaat disana. terima kasih atas kerja sama anda semua.
Nak Join –> Klik Disini

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: