Clkgu ni hanya berbasikal, kereta dah kena tarik dan suami hilang kerja kerana str0k.

Kisah seorang gu ru yang sgt menye dihkan apabila semuanya terpaksa dilakukan sorang diri… Ketika mentari senja sedang berlabuh,

Aku dan teman2 tgh berkemas utk menutupi penia gaan ikan kami..terlihat seorang wanita sedang mengayuh basikal dan menggalas bag seperti bag se kolah…

Sering kali kami lihat wanita ini kayuh basikal, kadang kala bawa anak kecil…pernah ketika hujan pun dia redah dgn basikal nya…ternampak beliau singgah be li kuih di sebelah gerai kami… Tergerak hati nak berikan sedikit ikan pd nya…

Kawan aku pergi berjumpa dan panggil wanita itu sambil aku isikan ikan dlm plastik… ketika wanita itu datang ke gerai kami, sempat juga sembang dan bertanya beliau dari mana nak ke mana sebab selalu nampak dia naik basikal.

Kata nya “ini je kenderaan yg dia ada…kereta dah kena tarik…suami dah tak berkerja, s4kit stroke OKU dan beliau mempunyai 6 org anak…beliau bertu gas sebagai seorang gu ru di sebuah se kolah rendah…kadang kala gi ke rja tumpang org atau naik gr ab”…

Aku dan rakan tak sanggup nak dgr citer wanita itu lg…terus kami bungkuskan ikan dan ketam dan berikan pd wanita itu…beliau rasa terharu, nung…aku cuba menahan air mataku dari keluar..

ku lihat rakan2 ku juga bergenang air mata, hinggakan kami terfikir nak maklumkan pd UEL atau insan yg berada agar dpt sumbangkan motorsikal pd gu ru yg diberikan ujian dan dugaan hidup ini…Insyallah.


Kredit : Ibnu Razak via Sahabat Gu ru Malaysia (Pa kar Diari Hati)/Sepatuputih