Cvti panj4ng seb4b ‘ram4i n4k dat4ng rum4h’, itul4h petand4nya! Gad1s meravng, munt4h dari Cameron Highlands ke Kemaman dap4t ber1ta BFF meningg4l

“H4RI j4di tahun ni adal4h yang pal1ng suk4r bu4t saya kerana r4sa m4cam hil4ng adik sendiri. Ti4da langsvng rasa n4k celebrate, mungkin hanya doa dit1tip dan ziar4h ke kubvr dia.”

Demik1an lu4h gad1s ini dalam n4da seb4k ket1ka bercerit4 mengen4i pemerg1an sah4bat b4iknya, beberapa hari lalu.

Berkongs1 cerita dengan mStar, gad1s yang h4nya mahv diken4li sebagai Nurul Shahira ini berkata, sahabat baiknya, Nur Qurratul Aini, 22, meningg4l dun1a selep4s dilangg4r sebu4h lori pada tangg4l 2 November lalu.

Leb1h pilv, dia tid4k semp4t menat4p wajah sahabatnya bu4t kal1 ter4khir sebelum dikebvmik4n kerana bercvti bersama keluarga.

Mengimb4s kemb4li tr4ged1 pilv itu, gadis yang sen4ng dis4pa sebagai Ira ini berkata, dia mener1m4 perkh4baran dvka mengen4i pemergi4n sahabat yang diangg4p seperti saudara kandung ketika dalam perjalanan pulang dari Cameron Highlands.

Sahabat baik Ira, Nur Qurratul Aini (kiri) meninggal dunia dalam satu nahas jalan raya pada 2 November lalu.

“Kalau nak diikutkan, rumah kami jaraknya dua, tiga minit je… kami sekampung. Nak dijadikan cerita, hujung minggu itu saya tengah bercuti dengan famili dekat Cameron. Hari arw4h Aini kemal4ngan, ia adalah hari terakhir kami bercuti di sana.

“Masa dah bertolak pulang dari Cameron, ketika jalan teng4h ses4k tervk teng4h hari tu, saya dap4t call daripada kawan abang arw4h. Dia hant4r gamb4r motor arw4h yang tersad4i dan tanya ‘betvl ke ini Aini?’.

“Saya tervs call Aini tapi tak dap4t, kemudian saya call abang dia. Lulvhnya h4ti bila abang dia beritahu, Aini s4h kemal4ngan dan meningg4l dun1a. Saya mer4ung dalam kereta dan keluarga saya terut4ma ibu sed1h sang4t.

Berita kemal4ngan yang menimp4 Aini turvt dilaporkan media tempatan.

“Kami bat4lkan ranc4ngan nak singg4h temp4t lain sebal1knya tervs pul4ng ke Kemaman. Dalam perjalanan, semua di4m seb4b terl4lu sed1h,” ujarnya yang berusia 22 tahun.

Ira berkata, g4ra-g4ra alir4n traf1k ses4k tervk pada hari itu, dia dan keluarganya tiba di kampung mereka kira-kira pukul 1 pagi.

“Kalau n4k t4hu, sepanj4ng perjal4nan saya men4ngis dan beber4pa k4li munt4h. Saya t4k hent1 berdoa moga saya ada kesemp4tan n4k tat4p wajah arw4h sebelum dia dik4fan dan dikebvmik4n, namun ap4kan d4ya.

“Arw4h dikebvmik4n sekit4r pukul 12 tengah malam… saya hanya lew4t satu jam saja. Terkil4n dan sed1h sang4t. Seperti Allah tak iz1n saya jumpa dia. Mungkin nanti kalau berpeluang, saya tak d4pat kaw4l rasa sed1h teram4t.

Ketika sambutan ulang tahun kelahir4n arw4h Aini (kiri) pada September lalu.

“Jadi saya red4 walavpun h4nya d4pat tengok ‘rumah baru’ arw4h saja. Saya angg4p ada hikmah yang Allah aturkan,” katanya yang juga penuntut Ijazah Sarjana Muda Keusahawanan (Logistik dan Perniagaan Pengedaran) di Universiti Malaysia Kelantan (UMK).

Ira turut berkongsi beberapa insiden yang seolah-olah seperti petanda sebelum sahabatnya itu meningg4l dvni4.

“Tak tahu kenapa, hari arw4h men1ngg4l dvni4, dari pagi ada je semua bend4 tak ken4 berl4ku masa kami bercuti. Secara kebetulan, saya, ibu dan adik pakai baju putih.

“Kemudian, ayah pula terj4tuh bilik air. Selepas itu, perjalanan pulang kami ambil masa terlalu lama sampai tak sempat tengok arw4h.

“Kalau diingat semula, ada lagi benda yang bermain di fikiran. Sebelum kejadian, arw4h yang juga seorang guru tadika minta cuti panjang dengan pengetuanya dan beritahu ramai orang nak datang rumah.

“Pengetuanya ingat ada kenduri dan arwah nak habiskan cuti tahunan. Rupa-rupanya memang betul dia ‘bercuti panjang’,” ceritanya lagi.

Berkongsi cerita mengenai persahabatan mereka pula, Ira berkata dia sudah mengenali arw4h sejak di bangku sekolah, namun mulai rapat ketika masing-masing tamat tingakatan lima.

“Lima tahun bersahabat namun tempoh itu sudah cukup buatkan kami akrab. Pergi ke mana-mana bersama, pakai baju pun sama, malah keluarga kami pun akrab sebab dah anggap masing-masing macam anak sendiri.

Hubungan akrab Ira dan Aini seperti adik beradik.

“Arw4h sangat baik, pandai ambil hati dan dia suka buat surprise. Saya tertunggu-tunggu sebenarnya apa kejutannya masa birthday saya 8 November nanti. Tak sangka pemergi4nnya adalah kejutan yang diberi,” katanya lagi.

Tidak menyangka perkongsiannya di aplikasi TikTok menjadi tular, Ira berkata dia sekadar mahu meluahkan kesedihan terhadap pemergi4n arw4h dan mengimb4s kembali momen-momen mereka bersama.

“Alhamdulillah, saya terharu sangat ramai yang doakan dan sedekahkan Al-Fatihah untuknya.

“Secara tak langsung, saya cuba sampaikan mesej agar hargai sahabat masing-masing. Semurah mana pun gajet kita, tapi rekodlah video walaupun simple.

“Ia sangat bermakna kalau dia atau kita yang tiada lagi nanti. Selain kekal dalam ingatan, tapi kita juga boleh tengok momen-momen yang dirakam banyak kali. Dan paling penting, jangan malu mengaku perasaan sayang kepada mereka,” ujarnya lagi.

Sumber :mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!