Inilah Golongan Manusia Yang Tidak Tersentuh Api Neraka

Neraka merupakan tempat yang Allah SWT jadikan untuk orang-orang yang berdosa kepada Allah, tidak mengikuti perintah Allah SWT.

Dhasyatnya seksaan di dalam neraka sehingga tiada seorang pun yang sanggup dan ingin masuk di dalamnya. Sebab itulah kita hendaklah sentiasa berwaspada dalam kehidupan kita agar kita tidak melampau batas-batas dalam kehidupan.

Namun sebenarnya ada golongan yang haram baginya tersentuh api neraka. Siapakah golongan yang dimaksudkan itu?

Rasulullah SAW bersabda :

‎ﻋَﻦِ ﺍﺑْﻦِ ﻣَﺴْﻌُﻮﺩٍ، ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲِّ – ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ – ،ﻗَﺎﻝَ : ﺃَﻻَ ﺃُﺧْﺒِﺮُﻛُﻢْ ﺑِﻤَﻦْ ﺗُﺤَﺮَّﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ؟ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﺑَﻠَﻰ ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ، ﻗَﺎﻝَ : ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﻫَﻴِّﻦٍ، ﻟَﻴِّﻦٍ، ﻗَﺮِﻳﺐٍ، ﺳَﻬْﻞٍ

“Maukah kalian aku tunjukkan orang yang Haram baginya tersentuh api neraka?” Para sahabat berkata, “Mahu, wahai Rasulullah!” Baginda menjawab: “(yang Haram tersentuh api neraka adalah) Orang yang Hayyin, Layyin, Qarib, Sahl.” (H.R. At-Tirmidzi dan Ibnu Hiban).

1) Hayyin

Orang yang memiliki ketenangan dan keteduhan lahir mahupun batin. Tidak mudah memaki, melaknat serta tenang jiwanya..

2) Layyin

Orang yang lembut dan santun, baik dalam bertutur-kata atau bersikap. Tidak kasar, tidak ikut hawa nafsu sendiri. Lemah lembut dan selalu menginginkan kebaikan untuk sesama manusia

3) Qarib

Akrab, ramah diajak bicara, menyenangkan bagi orang yang diajak bicara. Dan murah senyum jika bertemu.

4) Sahl

Orang yang tidak mempersulit sesuatu. Selalu ada cara untuk selesaikan setiap permasalahan.

Subhanallah.. Demikianlah golongan yang diharamkan baginya api neraka. Semoga kita menjadi salah satu daripada golongan yang dikatakan diatas.

Mudah- mudahan Kita Semua Tergolong Didalam Golongan Orang-Orang Yang Diberkati Dan Dirahmati Serta Dikasihi Allah S.W.T Di Samping Orang-Orang Yang Kita Sayang.

Dipersilakan untuk share agar lebih ramai lagi yang akan mendapat manfaat daripada artikel yang dikongsikan.

Sumber: Facebook Pondok Habib

Mohon Subscribe Channel Nasihat Ustaz, Semoga Ada Amalan Kita Untuk Hari Ini, Jom Buat Saham Untuk Akhirat