Jangan hentikan kucing yang menghampiri anda ketika makan, ini kerana dan penjelasannya

Kita mesti tahu bahawa jika kita makan dan kucing memukul kita, jangan biarkan kita membuangnya. Siapa yang tidak kenal dengan Kucing, haiwan comel ini pasti sangat disukai oleh banyak orang di dunia.

Wajahnya yang comel dan menggemaskan dan tingkah laku umumnya manja sebenarnya adalah perkara yang menjadikan manusia menyukai kucing.

Dalam riwayatnya, Nabi Muhammad SAW juga memelihara kucing, Nabi Muhammad SAW memiliki kucing yang diberi nama Mueeza.

Walaupun kita tidak mempunyai kucing, sebahagian daripada kita mungkin dikunjungi oleh kucing ketika melakukan aktiviti, misalnya ketika makan. Sebilangan dari mereka mungkin sedang memberi makan, tetapi ada juga yang mengusir kucing kerana dianggap menjengkelkan.

Sekiranya anda mengalami situasi ini, jangan tergesa-gesa untuk menyingkirkan binatang yang paling disayangi oleh Nabi Muhammad. Fikirkan sejenak mengapa kucing itu datang kepada anda dan bukan orang lain yang juga makan makanan yang sama?

Tahukah anda bahawa kucing yang datang sebenarnya membawa “mesej” atau isyarat? Terdapat 3 isyarat sekiranya kucing itu datang kepada kita dan bukan orang lain.

Kehadiran kucing adalah tanda bahawa Allah SWT mengingatkan kita tentang hakikat pemberian. Semua rezeki yang kita perolehi bukan sepenuhnya hak kita. Ada hak orang lain yang harus kita kecualikan.

Seperti zakat fitrah dan zakat aset yang mesti dikeluarkan sebagai rukun Islam yang perlu dipenuhi.Tanpa menunaikannya, sudah tentu kita sebagai umat Islam belum melaksanakan semua peruntukan yang perlu ditegakkan.

Dalam konteks kucing datang pada waktu makan, ia mengingatkan kita bahawa kurniaan Allah yang kita terima juga harus dikongsi dengan makhluk lain seperti kucing. Ini bermaksud bahawa dalam makanan yang kita makan, sebenarnya ada makanan untuk kucing yang harus kita berikan.

Menyediakan makanan kepada makhluk Allah termasuk kucing adalah sesuatu yang baik. Menurut firman-Nya, Allah akan menggandakan satu kebaikan dengan 10 kali ganda kebaikan yang lain.

Terutama jika kita memberi dengan ikhlas dan tidak benar-benar terpaksa Ketika berbuat baik kepada manusia, seseorang sering menginginkan pahala yang sama dari orang lain.

Tetapi tidak demikian jika manusia berbuat baik pada kucing. Orang-orang ini pasti tidak dapat membayar balik apa yang telah kita berikan kepadanya. Semasa berkongsi makanan dengan haiwan ini,

manusia belajar bagaimana merasa untuk memberi dengan penuh keikhlasan. Berikut adalah tindakan yang harus dilakukan oleh manusia ketika memberikan sesuatu kepada orang lain.

Allah memberitahu kita bahawa jika kita tidak memberi makanan kucing, kita sebenarnya menolak rezeki baru yang akan diberikan oleh Allah kepada kita. Rezeki luas, bukan hanya wang, tetapi merangkumi semua kehidupan.

Mudah-mudahan kita semua juga pandai membaca “tanda-tanda” dan dapat memperoleh kebijaksanaan dari kedatangan kucing ketika kita sedang makan makanan.

Sumber: Islamituindah

Mohon Subscribe Channel Nasihat Ustaz, Semoga Ada Amalan Kita Untuk Hari Ini, Jom Buat Saham Untuk Akhirat