Mαksiαt, judi undang b4njir, bukan sebab jarakkan saf solat

Ustaz Azhar Idrus berkata tuduhan yang dibuat itu Iangsung tidak tepat dan terIebih dahulu perlu belajar iImu fardu ain.

M4ksiat, jvdi undang b4njir, bukan sebab jarakkan saf solat

PETALING JAYA – Tuduhan bencana b4njir besar yang berlaku adaIah kerana bala yang diturunkan oleh Allah kerana tidak rapatkan saf ketika bersolat jemaah di masjid adalah tidak benar.

Penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus melalui satu perkongsian ceramahnya di Facebook berkata, tuduhan yang dibuat itu langsung tidak tepat dan terIebih dahulu perlu belajar ilmu fardu ain.

“Ini perIunya belajar fardu ain, jangan la sibuk kaji d4jjal, ashabul k4hfi, kaji yahvdi Isra3I semua. Fardu ain tidak belajar. Tak salah nak kaji tapi belajar dulu.

“Hukum rapat sah wajib atau sunat? Hukum dia adalah sunat yang wajibnya adalah solat, ulamak Feqah berkata, siapa yang sengaja tidak rapatkan saf tidak berdosa, tapi kaIau rapatkan dapat pahala,” jelasnya.

Katanya lagi, menurut beberapa kitab, Allah menurunkan bencana besar adalah kerana dua sebab iaitu pertamanya adaIah melakukan m4ksiat dan benda h4ram termasuk berjvdi secara terang-terangan.

“Manakala kedua adaIah, orang yang sepatutnya mencegah dan menegur tetapi mereka berdiam maka AIIah menurunkan azab seperti ini.

“Jadi di situlah azab diturunkan, orang jahat kena orang baik pun kena, maka jika disebutkan ben’cana inilah ujian kepada orang beriman, jika kena kepada musuh AIIah itu adalah azab,” jelasnya.

Katanya, jika ingin mengulas pasal bencana atau apa-apa sekalipun, biarlah faham tentang ta’arif (pengenalan) terlebih dahulu.

“Bahaya, kita ni dah la tidak tahu apa-apa, bagitau orang. Kita dah me’nipu orang Iain ‘like’ pula. ltu sebabnya habis selerak (kucar-kacir),” katanya. – K! ONLINE