Tular Poster Perayaan Hari Agama Sedunia, Ini Respons Menteri Agama.

PETALING JAYA : Tindakan pihak tertentu memuat naik poster ‘Selamat Menyambut Hari Ag4ma Sedunia’ menerima bantahan pelbagai,

pihak termasuk tokoh-tokoh agama yang meneg4skan perkara itu tidak waj4r berlaku di sebuah negara dengan Isl4m adalah agama Persekutuan.

Mereka menegaskan, idea sambutan tersebut adalah ajaran Bahai yang meraikannya pada hari Ahad ketiga pada bulan Januari.

Antaranya tokoh agama yang menentang sambutan tersebut adalah Timbalan Mufti Perak, Datuk Zamri Hashim; Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis, Dr. Kamilin Jamilin dan Pakar Rujuk Akidah, Dr. Aizam Mas’ud.

Menurut hantaran Zamri dalam Facebook, sambutan Hari Agama Sedunia adalah inisiatif dan cadangan agama Bahai.

Dalam pada itu Kamilin berkata, beliau amat hairan dan marah dengan sambutan yang berasal dari Am3rika itu yang cuba dibawa ke negara ini dengan sambutan itu diraikan oleh pengikut aj4ran Bahai pada hari Ahad ketiga Januari.

“Pagi ini saya terlihat poster ini berlegar di media sosial. Sebagai muslim yang ingin mempertahankan akid4h, saya hairan dan m4rah dengan sambutan yang berasal dari Amerik4 sebegini cuba dibawa ke mari.

“Dalam Islam, sudah jelas perbahasan Fiqh al-Ta’ayush sebagai panduan berinteraksi dan bertoleransi dalam kepelbagaian kehidupan. Semoga pihak berkenaan menerima teguran ini dan menarik semula posting tersebut,” katanya.

Aizam pula menjelaskan, sambutan merupakan satu bida.ah ses4t penganut pluralisme agama dan wahdatul adyan atau kesatuan agama dengan menegaskan um4t Islam tidak wajar terlibat dan menjadikannya sebagai bud4ya.

“Peraya.an ini diasaskan oleh agama Bahai yang meng4nut kesatuan agama berasal daripada ajaran Syi4h Batiniyyah ses4t,” tegasnya.

Dalam pada itu, sebuah pertubuhan bukan keraja.an (NGO) yang didakwa memuatnaik poster sambutan tersebut telah menariknya dalam media s0sial setelah menerima tegur4n dan pandangan pelbagai pihak.

Terdahulu, tular satu poster Selamat Menyambut Hari Agama Sedunia dengan memetik ayat 13 surah al-Hujurat.

Pihak Portal Islamik tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Oscar’s Oasis Ya.

Jemput join group ni, sama2 kita berkongsi info islamik. inshaAllah bermanfaat disana. terima kasih atas kerja sama anda semua.
Nak Join –> Klik Disini

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: